Marketing automation (MA) basis element voor succesvolle B2B- en B2C marketing.
Marketing automation systemen bevatten (in meer of mindere mate) onderstaande functionaliteiten:
- Online en social marketing tools – Voor het plaatsen van relevante content op de website/social media kanalen waarmee relevant bezoek naar de website getrokken wordt.
- Landingspagina’s – Ontwikkelen, beheren en optimaliseren van landingspagina’s.
- Formulieren – Ontwikkelen en beheer van webformulieren voor het binnenhalen van leads die vervolgens via e-mail marketing “opgewarmd” worden.
- E-mail marketing – Versturen van gepersonaliseerde en relevante e-mails via drip campagnes met als doel lead nurturing.
- Website tracking – Ook website bezoek wordt in het profiel opgenomen en gescoord. Mis geen bezoeker met server side tagging.
- Lead database – Database met alle leadsprofielen met bijbehorende data.
- Lead management – Segmenteren van leads, scoren van leads en vervolgacties.
- CRM integratie – Zodat leads gemakkelijk doorgezet kunnen worden naar sales en het gehele leadtraject doorgemeten kan worden (Closed Loop Reporting).
- Dashboard, analytics en rapportages.
MAS is een software pakket dat, met de juiste ingrediënten, tools biedt om succesvol te zijn.